maandag 12 oktober 2009

Naar aanleiding van mail van Tom

Hoi Allemaal,

Ik heb mijn animatie voor de ubsa nu ook af. Alleen mijn isa verslagje moet ik nog doen. Ik ga echter wel naar de les van Karel omdat ik daar niet op wil gaan achterlopen. Ik zal op Skype zijn zover mogelijk vandaag maar ik ga om 17.00 naar een platform lezing van mijn huisgenoot Tom.

Hoe zijn jullie opgeschoten?

Design Document
Ik ben dit weekend weinig opgeschoten. Ik was van plan om vandaag het design document te gaan typen afgaand op wat ik al weet. Dan kunnen jullie het morgen double checken (ik zal het zoiezo op de dropbox maken dus je kan er al eerder in kijken) en dan versturen we het.

Proof of concept
We hebben woensdag een proof of concept nodig. Hoe gaat het daarmee? Ik stel voor om 1 van de levels die we al hebben bedacht als digitale versie te maken op een manier dat het woensdag klaar is en te tonen.

Research
We moeten gaan bepalen hoe we de research binden. Ik neem aan gewoon aparte documenten in elkaar flossen maar laten we wel afspreken dat we hier niet op het laatste moment mee komen aanzetten. Het bij elkaar voegen kost namelijk ook tijd.

Als we vandaag niet meeting moet er echt morgen gemeet worden. Doorgaans vind ik het slimmer om na het weekend meteen te meeten zodat je de taken voor de week kan verdelen. Maar als vandaag niet de dag is dan zeker weten dinsdag. De originele tijd is 13.00. Ik stel voor om hier 11.00 van te maken. We hebben die tijd hard nodig. Ik zeg het nu zodat Joost zijn Taxi nog kan weizigen.

Feedback op Tom's beeld van submerged
Sorry Tom voor de late feedback. Kheb het dit weekend wel al gezien maar had er nog geen feedback over geschreven.
Camera Standpunt
Heb je een punt mee. Maar als we dat standpunt niet gebruiken moeten we het voor de speler nog wel erg duidelijk maken hoe de stand in de verschillende ruimtes is. Dat zou je dan doen via een map bijvoorbeeld en zal de speler dus de halve tijd nog steeds naar zo'n standpunt zitten kijken. Het enige waar de speler het dan voor loslaat is het uitvoeren van de actie maar is het daar niet handiger bij als het overzicht van het level er dan ook is?
Er moet ook best wat te doen zijn in een individuele ruimte als je 3rd person gaat want je zal niet voorbij de ruimte kunnen kijken waar je in ben.
Kijk bijvoorbeeld naar Zelda. Daar heb je per ruimte een taak uit te voeren maar die is vrij specifiek voor die ruimte. Bij ons spel ben je bijna altijd een ruimte ergens anders aan het beinvloeden. Dat is wel een belangrijk verschil waar het standpunt rekening mee moet houden.

Point en Click
Goed punt. Ik ben zelf niet zo voor point en click navigatie omdat het lastig qua programmatuur te doen is maar ook je bewegings vrijheid inperkt. Ik zou het karakter zelf besturen. Alleen point en click om deuren/schakelaars etc om te halen bij andere ruimten kan interessant zijn om de fases te versnellen en de connecties lastiger te maken. Anders moet de speler naar al die verschillende punten lopen wat irritant kan zijn.

Duiboot vs man in pak
De keuze ligt vooral tussen of we willen dat de wetenschappers mee gaan met de speler of achterblijven. Ik zie niet voor me hoe die wetenschappers mee gaan met een man in pak. Dat ze in een duikboot gaan zitten vind ik wel weer logisch. Ze kunnen er natuurlijk naast zwemmen maar dan moet je weer zorgen dat ze volgen. Verder kan je met die duikboot een uitbreiding makkelijk verantwoorden. Bij zo'n pak verandert het pak dan weer.

Verhaal
Heb je volgens mij een prima beeld van. Niet helemaal wat ik had bedacht maar ik vind deze versie denk ik beter (verantwoord wat belangrijke zaken). In grote lijnen heb je het iig begrepen. De rest is ook vooral verfraaing die de gameplay niet gaat aantasten denk ik.

Al met al heb je volgens mij een vrij duidelijk beeld van het spel Tom. Maar heb je al een idee hoe je het gaat maken?

Succes verder met de UBSA opdrachten en voor wie er naar school gaan tot straks.

2 opmerkingen:

  1. 1) Design Document.

    Sounds like a plan. ;) Alhoewel ik wel vertrouw op jouw kunde als een designer, kan het nooit kwaad om dit na te lezen. Vijf zijn meer dan 1. Ik zal spoedig op de dropbox kijken.

    2) Proof of Concept.

    Ik zal hier een apparte post over maken met nogmaals de uitspraken uiteengezet.

    3) Research.

    Ieder een appart document inderdaad, met een kort voorwoord om toe te lichten dat de documenten op deze manier aan elkaar verbonden zijn. Ook in een apparte post hier meer over, namelijk wat we precies gaan researchen per persoon (en wat we al hebben geresearched).

    4) Tom's feedback.

    a) Camera view: Inderdaad is een rear-view in 3rd person mode veel diepgaander dan een overhead of isometrische view. Waar je wel op moet letten is dat dan het level gedetaileerder moet zijn. Je kunt niet valsspelen met mooie textures maar zal ook bump mapping of zelfs detail in het 3d model moeten aanbrengen. We moeten dit afwegen tegenover onze skills op dit moment. Kunnen de mensen die straks met Maya gaan knutselen mooie ronde en gedetaileerde vormen gaan maken?

    b) Ik ben voor een 'kegel' zich voor de speler hangt. Binnen deze kegel kan interactie plaatsvinden. Als je een roer binnen de kegel hebt en bijvoorbeeld op de interactie toets drukt, dan vindt de actie plaats. Point en click kan heel snel veranderen in een point-en-klik avontuur waar jij het privilege hebt om zelf rond te lopen om zo de illusie te wekken dat je niet helemaal stil zit. Met dirrecte interactie wek je ook een illusie, maar die is zoals Christophe zou zeggen: basically, immersive.

    c) Boot vs pak

    Boot. Simpel weg omdat ik niet denk dat wij bepaald Maya helden zijn. Als het pak niet 80% natuurlijk beweegt, irriteert de speler zich aan het hoofdpersoon en is het spel voor hun vervelend of voelt het spel niet goed aan. Not even boobies can save you from bad animation, om in het jargon van vorige week te spreken.

    d) Verhaal

    Klinkt goed, maar ik zou 'dood' iets milder verpakken door simpelweg te zeggen dat ze gered moeten worden en het hele concept 'verdrinken en dood' aan de verbeelding over te laten door het gewoon niet te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen