dinsdag 13 oktober 2009

Dinsdag: Meeting proof of concept etc LEES!!




Hoi allemaal,

Zoals Joost al gemeld heeft neem ik kort even de leiding over tot hij klaar is met zijn ubsa. We hebben vandaag de proof of concept bekeken en wat verbeter punten vastgesteld. Verder wat veranderingen voor de gameplay die nog niet verder uit gewerkt zijn.
De notes zijn als volgt:

1. Bad ending
Hoe de speler af kan gaan moet ook duidelijk worden aan het proof of concept. We hebben nu een mooi prototype in de CS Source engine maar hoe de speler kan af gaan is er nog niet uit duidelijk. Zoiezo vonden we dat er meer room for error moet zijn en minder als de speler hier niet precies doet wat we willen kan hij verder niks.

2. Airducts vervangen
De airduct kappen worden vervangen door gaas. Zo kan de speler er niet door maar wel lucht blazen of ontrekken. Is duidelijker waar de speler heen kan zo. En komt hij ook niet vast te zitten in ruimtes waar hij niet meer uit kan.
Dus restricts player movement.

3. More possibilities
In de ruimtes zelf moeten meer mogelijkheden zijn. Dat hoeft niet perzee een nieuwe mechanic te zijn maar wel gebruik van de mechanic. Denk bijvoorbeeld aan kleine gedeeltes in de ruimte waar de speler lucht zuigt zodat hij het ergens anders weer kan blazen bijvoorbeeld.

4.Lampjes om de staat van ruimte aan te geven:
zegt genoeg geloof. Lampjes geven aan of er water in zit of niet. Of dat een deur geopend kan worden of niet.

5. Design Idee:
In de meeste ruimtes staat een apparaat waar de speler mee kan kiezen wat voor deur of luik hij/zij open gooit. Zo hoeft de speler niet bij elk luik te komen.
6. Scientists volgen je nadat je ze red:
Ze helpen je verder te komen door bijvoorbeeld een apparaat dat een deur opent voor je te fixen.
Je moet ze uiteindelijk bij de uitgang krijgen (een duikboot aangemeerd aan het lab om van het complex te ontsnappen)
Door dat de scientists je volgen geeft dat meer ruimte voor puzzels. Want het water mag niet komen waar een scientist is maar wel waar je alleen bent ( en is misschien zelfs noodzakelijk). Dus de threats voor de scientist beinvloeden het handelen van de speler.

Dit hebben we verder uit te werken in de komende dagen.

Vraag die ik in mijn notes heb:
Hoe kunnen we playtesten hoe je chars gebruikt?

That's it. Morgen tonen we de proof. Ik neem aan dat Joost en Tom hier wel bij zijn. Het is in lokaal 2118. Hoe laat weet ik niet, misschien jullie wel?

----------------------------------------------------------------------------------------------
Documentatie:
Documentatie is een belangrijk punt waar we het over gehad hebben vandaag. En dan met namen het research onderdeel van de documentatie. Maar er ontbreekt veel. In het vervolg moeten we hier veel meer afspraken over maken.

Ik schrok behoorlijk toen ik de eisen bekeek. Er moet nog veel gebeuren!

Wat ontbreekt er?:
We hebben allemaal de opdracht uitdraaien. Daar staan de volgende deliverables:
  1. afgerond onderzoek ( kom ik op terug)
  2. Uitgewerkt concept inc prototypes met: uitgewerkte gameplay, visuele uitwerking (groot gebrek aan op dit moment), technische prototypes ( die hebben we maar we zullen wel snel iets in XNA moeten gaan zien)
  3. documentatie
  4. concept go/nogo presentatie tijdens projectbegeleidingstijd in week 7 (morgen dus)

Voor de documentatie is dit vereist:
  1. Uitgangspunten, randvoorwaarden, planning, taakverdeling, MOSCOW etc
Ontbreekt allemaal volgens mij. Ik heb in de administratieve map gekeken maar er is geen project document of project plan.... Waar is dit? Waarom is het er nog niet? En weet de begeleiding hier al van? Wanneer gaat het komen?

2. Onderzoeksresultaten individueel: 2000 woorden
Gevonden heb ik:
1. een Art document van Nicky wat nog tekstuele beschrijvingen mist. Wel veel afbeeldingen maar die kunnen beter in 1 moodboard met daar uitleg bij. Stijlen lopen erg uiteen volgens mij en een duidelijke keuze komt er nog niet uit naar voren.
Verder zou hij het playtest verslag maken maar dit kunnen we ook samen doen. Laat ff weten wat je prettig vind Nicky ^^

2. Zelf heb ik nog mij onderzoek op te schrijven. Ik heb het vooral in mijn dummy zitten en heb het in de eerste weken al met jullie gedeeld. Ik typ dit om tot een wat netter document. Het was vrij ruim want zo zijn we begonnen.

3. Met Martijn heb ik het vandaag over zijn onderzoek gehad. Hij dacht dat hij niks gedaan had en dat was niet waar. Hij heeft voor krachten namelijk gewoon onderzoek gedaan. Hij hoeft dus alleen de verschillende soorten krachten uit te schrijven met implementatie mogelijkheden enzo en voor en nadelen. Daarna eindigen met de kracht waar we voor zijn gegaan met beargumentatie waarom. Dat lijkt mij genoeg om 2000 woorden te vullen en is ook waardevol voor de communicatie van onze keuzes.

4. Joost heeft onderzoek naar gravitatie gedaan. Maar dit moet ook in een document komen met erbij ook wat het voor nut heeft voor het project. Had het geen nut meld dat dan ook.
Martijn en ik zijn wel verward over wat dit allemaal te doen heeft met de game die we nu hebben. Gravitatie speelt niet zo'n grote rol meer en ik kan simpel weg niet goed inzien wat voor onderzoek je er naar hebt gedaan want er is niks te lezen. Ideeën voor gebruik van ruimte is nog geen onderzoek tot dat onderzoek ook een beetje uitwijst dat het werkt.

5. Tom is naar het technische deel gaan kijken. Ik zie op de dropbox echter vooral een mapje met een beeld van het project maar nog weinig onderbouwing van onderzoek. Ik raad aan dat je dit nog wel doet. Dus wat kunnen we met XNA en wat zou voor ons van belang zijn. Wat zijn je argumenten dat het gaat lukken? En op wat voor onderzoek baseer je dat?

6. We hebben onderzoek naar puzzels in games gedaan. Dat is handig en kunnen we ook gebruiken lijkt me. Alleen hoe moeten we morgen even bespreken. Ik stel voor er een apart iets van te maken want ze binden niet echt met onze andere onderwerpen.

3. beschrijving van concept & gameplay (conceptbeschrijving > design document)
Mee bezig op dit moment. Ik moet bekennen dat ik het playscenario vergeten ben. Stom maar ik voeg het bij het design document. Ik typ het design document zo ver mogelijk uit. Maar vaak is het zo dat als iets niet makkelijk uit te leggen is in het doc er een probleem zit in het concept of er een onduidelijkheid over is.
Excuus dat het zo sloom gaat maar ik ben het niet meer gewend en heel erg bezig op dit moment om uit te zoeken hoe ik mijn ideeën omzet naar concepten. Dus het is ook persoonlijk onderzoek. Maar ik ben nu beter op weg na wat uiteenzetting er van.

4. Wekelijks team logboek (1 a 2 A4 p week)Voor dat team logboek moeten we hebben:

een activiteiten planning
wat is er gedaan
wat is er niet gedaan

Dit had wekelijks met de begeleiding besproken moeten worden. We houden echter individuele logboeken bij. Maar dat betekent niet dat er geen teamlogboek moet zijn.
Heb ik het met Joost over gehad maar het feit blijft dat het ontbreekt voor de documentatie.

Persoonlijk vind ik het heel vervelend dat dit er niet is. De afgelopen weken zijn niet lekker gelopen mede omdat er geen doc was om even in natechecken waar we eigenlijk zijn. En zo zijn ook veel taken verborgen gebleven of niet nagekomen.
Ze moeten er echter wel zijn..

NEWS FLASH!!: Het moet deze week allemaal af zijn... Onderzoek, weekverslagen enz. En volgens mij eigenlijk morgen al.....
Morgen gaat echter niet lukken. Is het simpel weg te veel voor. Daarom lijkt het me slim dit te doen:
Research verslagen op dropbox en af op donderdag. Dat is donderdag ochtend niet avond. Ik heb namelijk de tijd nodig om dit tot een document te bundelen en ik voorzie dat Joost hier niet veel tijd voor heeft. Ik probeer dan het document af te hebben voor zover mogelijk op vrijdag. Er zal wat gaan missen en dat is niet fijn maar het niet anders..
De zelfde deadline stel ik voor de weekverslagen. Als je dit niet kan laat het weten Joost maar het liefst wel.
De planning kan ik moeilijk maken want ik leid dit project niet. Maar het moet er allemaal komen... Graag een voorstel van jou Joost morgen ochtend hoe je dit gaat opvangen.

Naja verder kaart Joost het al aan maar een verzekekering dat dit gaat werken in XNA moet er nu echt aan komen. Ik kan morgen niet vol vertrouwen zeggen dat wat we voor ogen hebben haalbaar is want ik heb er geen bewijs voor. Dat bewijs moet er komen en snel. We gaan immers niet de game in unreal of CS source maken.

Ik stel de deadline voor de research op donderdag omdat Tom en Joost dan nog 2 dagen hebben om keihard door te knallen voor de UBSA. Zondag moet alles af zijn geloof ik.

Het is nu vooral belangrijk dat het project na de vakantie verder kan. Doe please wat je kan om dat mogelijk te maken en besteed de rest aan de UBSA. Succes :)

---------------------------------------------------------------------------------------
Dat was het even. Sorry voor deze lange post maar het moest echt aangekaart worden. Ik was me er niet van bewust dat er zoveel achterliep. Het is uiterst belangrijk dat het hele team op de hoogte is van de achterstand.

Morgen ga ik met Martijn en Nicky om 10.00 naar de presentatie voor de begeleiding toewerken. Jullie weten ons te vinden.

Gegroet

3 opmerkingen:

  1. Research: Het research is voor Lies. Die wil dit hebben op 16 oktober (VRIJDAG) hebben, uiterst 17.00 uur. Ik zal mijn onderwerp iets aanpassen aan het gehele thema, maar volgens mij moet de research afhangen aan de hele periode van 4 weken, niet alleen ons momentele spel. Mijn voorbeeld is een deel van research die later deels is toegepast en deels is geschrapt.

    Playtest chars: Via boodschapjes en niet-geanimeerde karakters totdat deze vervangen worden door echte characters.

    Randvoorwaarden, MOSCOW etc: Staat eigenlijk allemaal in blog. Namelijk welke taken we op ons namen, etc. Zal dit morgen ochtend opsommen voordat ik aan mijn UBSA verder werk.

    Logboeken: Ik kan kort de punten opschrijven en voor donderdag af hebben. Echter, kan iemand dat uitbreiden met een babbeltje eromheen met ervaringen etc als het achteraf nog wat mager blijkt te zijn?

    In het kort. Ja ik ben er morgen tijdens de go/no go, die is om 17.30 begreep ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Research: is voor Lies ja maar ook voor het project ofcourse. Het is onze onderbouwing waarom we keuzes gemaakt hebben. Maar kun je het donderdag klaar hebben zodat het in 1 document is voor vrijdag?

    Playtest Chars: Dat bedoelde ik niet. Ik bedoel qua gameplay. Hoe je de char gebruikt enzo om verder te komen. Physical prototyping zou kunnen.

    randvoorwaarden,Moscow etc: Moscown staat niet op het blog. Zoiezo moet er een projectplan zijn waar we naar terug kunnen kijken. Blog is een manier van communicatie en uptodate houding. Niet het projectdocument zelf. Maar bijvoorbeeld een plan voor de productie periode zou al fijn zijn om te hebben zodat we er onze mening over kunnen geven.

    Logboeken: Snap ik niet. We hebben zelf onze logboeken daarvoor. Dit draait gewoon om een simpel weekverslag met wat er wel en niet gebeurd is en wat de struikelpunten waren. Babbelen is alleen maar extra zooi wat ze dan moeten lezen.

    tot morgen. 17.30 waar weet jij dat van?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 17.30 staat in een .png die bij het mailtje van Jain zat. Een dag naar de pitch.

    BeantwoordenVerwijderen