donderdag 1 oktober 2009

Formal Elements

Hoi Allemaal,

Ik ben de concepten aan het lezen. Ik plaats er morgen ochtend feedback op (ik moet het ff laten inzinken). Wel kan ik al zeggen dat ik het merendeel interessant vind op zijn minst. Wel zet ik vraagtekens bij bepaalde haalbaarheid. Ook is de reden waarom soms een beetje eenvoudig (red de wereld bijvoorbeeld). Meer morgen :)

Ik heb hier een interessant lijstje van de formal elements wat ik vaak gebruik om mijn concepten te double checken. Ik zou zeggen kijk nog een keer goed naar je concept en kies bewust of je iets van deze formal elements weg laat of niet. Je hoeft dus niet alles er in te hebben. Alleen het is slim als er een verklaring voor hebt (heb ik zelf ook niet altijd hoor) :)

Formal Elements:
1 – Players: Number, roles, interaction patterns among the players.

2 – Premises: What situations the players have to face and, if possible, why.

3 – Resources: Means, tools and bonuses to reach the objectives
(I guess we can also list controls here).

4 – Objectives: What do we pursue in the game?

5 – Boundaries: What are the technical limitations? How is the game a close system?

6 – Rules: What a player can and cannot do in the game environment.

7 – Conflicts: Obstacles, opponents, mysteries.

8 – Outcomes: Who is the winner? When does the game end? Is there an end?

Laatste toevoeging van mij: Concept 3 - Joeri

Onderwerp: De speler probeert iets te pakken te krijgen maar het ontglipt hem/haar steeds.
Waar moet je dan aan denken: We kennen allemaal de squirrel van ice age geloof ik. Voor de gene die het niet kennen een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=M8f8rN-uYfo

Wat je hier niet goed ziet is dat de squirrel eerst relatief makkelijk bij het nootje denkt te komen. Ik stel voor dat we dat bij dit concept wel doen. Dus er is iets wat de speler wil pakkken. Hij denkt er makkelijk te komen maar het blijkt niet zo makkelijk te zijn.



In dit filmpje zie je ook andere apperatuur in het spel komen. Er kan inderdaad ook door andere apparatuur roet in het eten gegooid worden. Ik vind het zelf prachtig om te zien die moeite die die eekhoorn zit te doen:P.

Rol van de omgeving: De omgeving bepaalt enorm waar de speler naartoe gaat met het object. Het object komt steeds weer ergens anders terecht en de omgeving beinvloed dat door bijvoorbeeld de elementen (wind, ijs, vuur etc maar kan ook subtieler). Er kan dus van alles gebeuren en de omgeving helpt de speler zowel als dat het tegen zit.

Wat is er leuk aan: Het is uitdagend maar het geheel kan lekker komisch worden. Je speelt met de spelers frustratie en irritatie grens maar de acties die speler doet moeten het de moeite waard maken. En het object moet de speler willen hebben (dus verleidend zijn) :)

Hoe eindigt het dan?: Zijn verschillende mogelijkheden voor. Maar het kan leuk zijn als je eindigt met dat de speler het object denkt te hebben en en het dan alsnog verdwijnt. Dan laat je de credits zien. De speler zou op het eind wel iets moeten krijgen maar krijgt toch niet alles. ( Aan ons om in te vullen wat dat is).

Eind concept 3 - Joeri :)

Van mij nog de vraag hoe laat we morgen afspreken. Er is geen animatie maar let dat ons om vroeg af tespreken?
Khoop het morgen op tijd te horen.

2 opmerkingen:

  1. Ik volg 11 uur unity les en vanaf dan ben ik beschikbaar, mogelijk nog de late XNA les om de tijd te verlengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed. Ik ga over een uurtje richting school zie je dan :).

    BeantwoordenVerwijderen