vrijdag 25 september 2009

Stuff

Hoi Allemaal,

Mijn camera moet even opladen en dan uload ik nog wat foto's van mijn notes en brainstorms van de afgelopen week :).

Zouden jullie een duidelijke beschrijven van de online dropbox die jullie plannen te gebruiken online willen zetten voor Joost ^^.

Wat ik vandaag heb zitten onderzoeken:

Ik heb gekeken naar 4 games in de gameroom:
1. The legend of Zelda Twilight Princess
Naja zoals ik al zei donderdag. Veel switches. Maar heel veer verschillende toepassingen van het indrukken van een switch. De ruimte is vaak leidend voor de speler maar blokkeert ook. De ruimtes leefden echter niet alleen de bewoners er van. Elementen in de tempels beinvloeden de puzzels enorm. De omgeving is vooral om door heen te reizen of om deuren te openen. Op bepaalde locaties kan je als wolf een soort hookshot effect gebruiken waardoor je op midna af schiet en zo op een plateau land en zo weer verder kan. De omgeving bepaalt zo wel heel duidelijk het pad wat de speler moet afleggen.

2.Red Steel (echt kut game)
Ja ik zeg kut game om verschillende redenen. Naast dat het op technisch gebied gewoon erg sloppy en limited overkomt is het qua gameplay ook vrij rechtlijnig. De ruimtes zijn fraai ingedeeld (behalve dat er alleen baked shadows zijn en geen realtime lighting) maar het komt elke keer weer op het zelfde neer. Knal een groep neer dat opent wegen en flick switches om deuren te openen. Switches ook te vinden in de vorm van exploderende vaten waarmeer je dan wat meer man kan weg blazen.
De ruimtes roepen vooral sfeer op maar zijn echt battlefields voor de rest. Oftewel veel plek voor dekking en vaak 1 doorgang waar je door kan. Allemaal erg op rails.

3.Mario Galaxy
Krankzinnig verschil in verzorgdheid van dit spel met redsteel. Op werkelijk elk moment dat de speler even niet iets kan doen is er iets om naar te kijken of te collecten. Door de kleine planeten is het grafisch allemaal veel meer verzorgt maar ook veel meer in harmonie. In kleur contrast (veel pure kleuren zoals dat voor veel kinder animaties en speelgoed voor jonge kinderen ook is) maar ook qua objecten in de omgeving. Weinig voelt out of place in de omgevingen.

Maar het belangrijkste verschil met eerdere mario's zit em natuurlijk in de zwaartekracht. Naja we weten allemaal wel dat je naar het midden van het object(planeet) waar je op staat. Maar er zijn ook stukken dat de zwaarte kracht van as flipt en je naar rechts, links of omhoog/omlaag trekt. Beinvloed de spelers pad natuurlijk enorm.
Als spookje kan je overigens door obstakels heen als je een bepaalde mode activeert( ook best leuk bedacht)
Ook leuke grap gezien waarmee je in een veld loopt (soort spotlight) waar de zwaartekracht je tegen de muurt op duwt maar als je buiten de spotlight komt val ja naar beneden. Je kan zeggen dit is een object en niet de omgeving die de speler stuurt though.

Bosses
Ook even naar de bosses gekeken. Daar valt me vooral op dat je door die planeten zo'n mooi overzicht van het gevechtsveld hebt. De camera zoomt best ver uit zodat je bowser echt aan ziet komen als ie over die planeet heen en weer schiet nadat je hem een paar keer slaat. Om bowsers staart in de fik te steken moet hij op de glazen platen in de omgeving landen. (dus de omgeving bepaalt de spelers positie hier vrij letterlijk)

4. Legend of Zelda The windwaker
Hier het korst naar gekeken want het was wat laat op de dag. Vooral qua stijl erg verzorgt in harmonie enz maar er is zoveel interactie met de omgeving hier. Als eerste wordt de speler door de eilanden erg omsloten door zee waardoor de grenzen duidelijk zijn.
Lopen door gras beweegt gras wat je wel het idee geeft dat je de omgeving kan beinvloeden (ook in nondestructive sense)
Gras hakken levert geld op (soms) Dus elke gras groepje is wel een switch. Voor de rest zelfde als bij twilight princes bepaalt de omgeving heel erg het handelen van de speler en waar je naartoe gaat. Veel bewegingsvrijheid op het begin eiland.
Leuk detail. Link kijkt naar objecten in de omgeving die interessant zijn. Zo wordt de spelers aandacht hiernaartoe gehint.
Interactie met omgeving: Slaan, Oppakken, opklimmen, tegen aan rollen, doorheen kruipen, in springen (water), Deuren openen (speler beland binnen huis) etc.

Ik kijk er van het weekend nog wat specifieker naar en wat meer naar puzzels ^^

Happy weekend ^^

Geen opmerkingen:

Een reactie posten